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La foret a la table des negociations 3Nikodem Krummenacher, maître d’école

von Moos: Messieurs ! Je donne la parole à notre maître d’école, l’enseignant Krummenacher. Nikodem, que dis-tu de la pénurie de bois ?

Mini Herrä. Ich wett s Wort i ysem Schuälmeischter gäh, im Lehrer Krummenacher. Nikodem, was seisch de dui zu ysem Holzängpass?

Krummenacher: Bon, je n’ai pas grand-chose à dire sur la forêt et le bois. D’autres personnes autour de cette table en savent davantage. Mais bon – je peux peut-être apporter une petite contribution ! Ne serait-il pas possible que la commune perçoive quelques francs de plus et mette à ma disposition du bois pour chauffer le poêle de ma salle de classe ?

Ja guät, uberä Wald und s Holz, da chan ich nid so vil sägä. Da wyssid anderi meh a däm Tisch. Aber eh - villeicht gliich nu eppis chlysäs! Wärs de nid meglich, dass eh - dass d Gmeind es paar Frankä meh wurd iiziäh, und miär defyr s Holz fyrä Ofe i dä Schuelstubä wurdi zur Verfyägig stellä.

Spichtig: Comment vous débrouillez-vous maintenant ?

Wie machid iährs de bis etz?

Krummenacher: En hiver, chaque élève doit apporter une bûche le matin. Mais certains oublient ou font exprès de ne pas en apporter !

I dr Winterzyt muäss äbä jedä Schyäler am Morge es Schytli mitbringä. Aber s vergissts de halt ä mängä, oder äbä - bringts äxtra nid mit!

Pfarrer Imfeld: Renvoyez-les chez eux ! Quand on n’a pas de tête, on a des jambes.

Wider heischickä! Wer kä Grind hed, dä hed Bei.

Krummenacher: Ce qu’a dit le Landammann Spichtig me semble assez logique. L’école, oui, l’école est notre avenir.

Mir hed halt eifach scho eh - iiglychted, was dä Landammä Spichtig gseit hed. D Schuäl, ja, d Schuäl, das isch ysi Zuekunft.

Rohrer: Mais à l’école, on n’apprend pas comment trouver dans la forêt les arbres qui feront de bonnes claies, ni à scier, à limer ou à raboter le bois ! On n’apprend tout ça seulement en le faisant soi-même !

Lehrsch ämel nid i de Schuäl, wiä dui im Wald ussä dä richtig Baim fyr Spale findsch, ja, wiä s Holz muäsch saagä, fiälä und hoblä! Das lehrsch dui numä, wenns ai machsch!

von Moos: Là tu as raison, il y en a qui ont fait leur chemin dans la fin sans être allés à l’école.

Rächt hesch, es hets ai ohni d Schuäl scho mängä wyt bracht im Läbä.

Spichtig: Joseph, toi, tu fais exception ! Non. L’instruction est la clé d’une vie réussie ! L’école obligatoire va venir, ce n’est qu’une question de temps ! La commune a besoin de bons enseignants, et pour cela nous avons besoin d’argent, et l’argent se trouve dans la forêt.

Joseph, da bisch dui diä gross Uisnahm! Nei, Bildig isch dä Schlyssel zum ene erfolgriichä Läbä! Diä obligatorisch Schuälpflicht, diä chunt, das isch numä nu ä Frag vo dä Zyt! D Gmeind bruicht guäti Lehrer, für das bruichts Gäld, und s Gäld steckt im Wald.

Rohrer: Et le Krummenacher – est-il donc un tellement bon enseignant ?

Und de Krummenacher - isch de dä ä sone guätä Lehrer?

Spichtig: Pourquoi, est-ce qu’il ne l’est pas ?

 Wieso? Isch ärs eppä nid?

Rohrer: Il n’a même pas de formation.

Hed ja nid emal en Uisbildig.

Krummenacher: Oh, je vous en prie !

Also bitte!

von Moos: Tout de même, son prédécesseur, l'enseignant Wirz, l’a préparé à sa fonction !

Isch ämel vom Lehrer Wirz, sym Vorgänger aaglehrt wordä.

Krummenacher: En tout cas, personne ne s’est plaint jusqu’à présent ?

S hed ämel ai bis etz nu niämär reklamiärt?

Rohrer: Non ? ! Vous devriez entendre ce que les gens du village disent de vous !

So, so?! Iähr settet einisch gheerä, was me im Dorf so alles uber ych said?

von Moos: Bon, ça suffit maintenant ! Tout ça n’a rien à faire ici !

So fertig etz! Das gheert uberhaipt nid da ane!

Spichtig: Que Sachseln refuse d’engager des enseignants formés, c’est un scandale sans précédent. Que l’on ne soit même pas disposé à vendre un peu de bois pour assurer un avenir décent aux enfants !

Dass sich Sachslä kei uisbildetä Lehrer wott leischtä, das isch doch ä gherigä Skandal. Dass me nid emal bereit isch, es bitzili Holz z verchaifä, um so ysnä Gofe en aaständigi Zuekunft zr meglichä!

von Moos: Eh bien, le Spichtig n’a pas tort. Si nous déboisions toute la forêt de Cliesterli, nous pourrions réaliser une bonne recette de mille florins. Cela donnerait à notre commune une marge de manœuvre financière. Nous pourrions alors non seulement mettre gratuitement à disposition le bois de chauffage pour la salle de classe, mais nous pourrions surtout augmenter le salaire annuel de l'enseignant de cinquante florins, ce qui suffirait alors également pour une personne formée. En outre, nous pourrions créer un fonds pour une école de filles.

Also da hed är halt scho rächt, dr Spichtig. Wemer ysä ganz Chliesterliwald wurdi abholze, gäbs eppä ä guätä Holzerlees vo tuisig Gulde. So uberchäm ysi Gmeind ä finanziellä Spylruim. Miär chenntid de vor Gmeind uis nid numä ds Brennholz für d’Schuälstubä zheizä, vergäbä lieferä, miär chenntid de vor allem ai mit em Jahreslohn vo ysem Lehrer um fyfzg Gulde obsi gah, was de ai fyr ne Uisbildetä ned meh als aständig wär. Und mir chenntid de uber alles inä nu e nywä Fond für ne Meitlischuäl gryndä.

Rohrer: Mes filles n’ont certainement pas besoin d’un enseignant! Le pasteur peut leur inculquer les rudiments de la religion, le dimanche à l’église !

Also mini Techterä bruiched de scho kei Lehrer! Das bitzili Religion chan inä de Pfarrer ai am Sunndig i de Chile biibringe.

Pfarrer Imfeld: La religion certainement, mais il nous manque un organiste ! Faisons donc en sorte que l’enseignant Krummenacher nous reste encore un peu, n’est-ce pas ? Un autre toast ?

D Religion scho, aber dr Organischt, dä fählt ys de äbä ai! Drum luägä miär scho därfyr, dass ys dä Lehrer Krummenacher nu es Wiili erhaltä blybt, oder eppä nid? Villeicht nu eppis z trinkä?

Alle: Santé !

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